Runraad: lopen bij warm weer

Lopen bij warm weer vraagt een heleboel aanpassingen. De voorzorgen je kan nemen om te lopen bij warm weer kan je overal terugvinden, daar gaan we dus niet dieper op in gaan. Maar waar je maar weinig over kan lezen is waar je kan gaan lopen bij warm weer én hoe dit je lopen zal beïnvloeden. Daarom lichten wij enkele locaties uit!

1 Het Strand

Niets zo leuk dan bij warm weer naar de kust trekken. Overdag zal het moeilijk worden om een looppad te vinden tussen alle zonnende toeristen. Bovendien gaat het overdag vermoedelijk toch te warm zijn om te lopen dus geniet je beter van het water. Maar ’s morgens en ’s avonds vormt het strand een ideale locatie om een loopje te doen. Toch is op het stand lopen niet hetzelfde als gewoon in het park of op straat lopen.  Je kan twee keuzes maken: ofwel loop je dicht bij de waterlijn, waar het zand iets harder is ofwel loop je in het losse zand. Hoe harder het zand hoe meer dit je normale looppatroon zal benaderen. Maar in beide gevallen verandert er wel heel wat aan je looppatroon. Wat verandert er juist?

  • Door het zand gaat je grondcontact automatisch langer worden, een kort contact is dus niet mogelijk.
  • Zand heeft ook geen veerkracht, het bekende “bouncen” zal je hier dus ook niet kunnen bereiken.
  • Lopen op het zand gaat ook veel zwaarder aanvoelen, je zal meer kracht moeten zetten om vooruit te geraken, het zal dus ook meer belastend zijn voor je schenen en kuiten.
  • Langs de andere kant valt de impactbelasting bijna helemaal weg dus voor je gewrichten (met uitzondering van het enkelgewricht) is lopen in het zand minder belastend.
  • Door het onstabiele oppervlak zal je rompstabiliteit meer aangesproken worden het is dus in één keer ook een core-training. Win-winsituatie!
  • In zand loop je best zoveel mogelijk op je voorvoet, dus zelfs hiellanders passen zich best even aan. Land je toch (te) fel op je hiel gaat je grondcontact nóg langer worden en je bewegingssnelheid aanzienlijk dalen.

2 Het water

Ook het water kan aangenaam zijn om te lopen bij warm weer. Maar lopen op het water was enkel voor Jezus weggelegd dus je loopt best IN het water: aquajogging.

Aquajogging is vooral tijdens een revalidatie erg populair bij lopers maar ook bij warm weer kan het een aangenaam alternatief zijn. Er zijn twee manieren om aan aquajogging te doen: gewoon in het water zonder hulpmiddelen of met een gespecialiseerde band. Voor beginnende “aquajoggers” wordt toch aangeraden om een band te gebruiken. Wat verandert er juist?

  • Lopen in het water schakelt de impact volledig uit, vandaar dat het ook zo vaak gebruikt wordt bij revalidatie. Er zal dus bijna geen belasting meer zijn op spieren en gewrichten.
  • De krachtcomponent wordt ook aanzienlijk verminderd, vooral in de kuiten en de schenen.
  • Het wordt lastig om een mooie looptechniek te bewaren. Veel mensen zullen in het begin de neiging hebben om heel de voorpendel uit te schakelen omdat dit veel zwaarder aanvoelt.
  • Om hoog in het water te blijven zal je ook hier meer je core moeten aanspreken
  • Vermits je je niet moet afduwen is de impact op de enkels nihil.
  • Om een soortgelijk trainingseffect te hebben als lopen moet je de inspanning vermenigvuldigen met 1,5. De rust daarentegen neem je slechts 75% van de tijd die je normaal zou gebruiken.

3 Tunnels

Misschien niet zo voor de hand liggend, maar in een tunnel lopen kan ook verfrissend zijn. Uiteraard zijn niet alle tunnels geschikt, want als je op 50 meter heen en weer moet blijven lopen ga je lang bezig zijn. Maar als je een tunnel hebt van minstens 500 meter kan je daar een ideale training afwerken.

Wat verandert er juist?

  • Tunnels hebben doorgaans een hardere ondergrond. Net zoals bij het lopen op straat gaat dit belastend zijn. Zorg dat je zeker een goede loopschoen hebt. (Zie Runraad 1: De juiste loopschoen)
  • De lucht in een tunnel is doorgaans ook wat ijler: je zal dus net als bij training op hoogte soms het gevoel krijgen dat je wat adem te kort hebt. Jammer genoeg heb je niet hetzelfde effect als bij trainen op hoogte.
  • Als je vanuit het warme weer in de tunnel gaat ben je waarschijnlijk al wat bezweet, in de frisse tunnel zal het zweet snel gaan verdampen en ga je sneller afkoelen. Neem dus zeker ook iets mee om je wat warmer aan te kleden want warmteverlies = energieverlies.

 

Heb jij zelf nog alternatieven? Laat het ons zeker weten!

 

donderdag, 29 juni, 2017